Certification for the Transport and Mobility Master Programme students in Lomé, Togo

CODATU News Wednesday 6 February 2019

On January 23, the 2017-2018 third class students of the Master II “Transport and Sustainable Mobility in African Cities” organised by Senghor University of Alexandria, CNAM, African Crafts School of Architecture and Urbanism (EAMAU) and CODATU, defended their dissertations. There were 15 students, including 3 women with Marie Jeanne Saleh as Major of the promotion.

Dissertations [in French]:

Improvement of urban public transport in Bafoussam, Cameroon: proposal for a bus network, submitted by Chanela Nera Kepawou Kenmoe, under the direction of Dr. Michel Tindano, transport economist and educational coordinator of the Master

Prospective study of rail passenger transport offer between Lomé, its suburbs and its satellite towns, submitted by Essowaba Egbeleo, under the direction of Dr. Michel Tindano

Sustainable transport offer in N’Djamena (Chad): improved travel between the city center and the Toukra outlying district, submitted by Marie Jeanne Saleh, under the direction of Dr. Michel Tindano and Dr. Benoît Danvide, urbanist and environmentalist

Traffic accidents in the Commune of Mbour in Senegal: state of play and proposals, submitted by Ousseynou Mane, under the direction of Pr. Tchaou Samala

Quality of the SOTRAL (transport society of Lomé, editor’s note) transport service: analysis and pratical proposals, submitted by Gado Mayimbo, under the direction of Mawuena K. Tchini, urban planner

Dakar minibus renewal program: what strategy to better take into account the quality of service offered by “rapid bus” and the “ndiaga ndiaye” in the next phase of renewal?, submitted by Modou Diaw, under the direction of Jean-Charles Crochet, CODATU consultant

CODATU congratulates all the students and thanks them for their involvement and their contribution to the development of a sustainable mobility in African cities.

Note that the Master now has two co-chairs, Mawuena Tchini and Dr. Michel Tindano, and that EAMAU and the Togolese Ministry of Higher Education and Research integrate the CODATU Partners Club. Finally, one of the students, Abelim Passoli, has just been elected to the National Assembly of Togo.

Partenaires associés

CNAM (Conservatoire national des arts et métiers)

Le
CNAM est un grand établissement d’enseignement supérieur dédié à la formation.

EAMAU – Ecole Africaine des Métiers de l’Architecture et de l’Urbanisme

Présentation
et histoire

L’EAMAU, basée à Lomé au Togo est une institution inter-états d’enseignement supérieur et de recherche. Elle fut fondée par une résolution du sommet des Chefs d’Etats de l’OCAM en 1975, à la suite d’une étude de l’UNESCO sur la nécessité effective d’une institution de formation en architecture et urbanisme, au bénéfice des Etats africains en pleine croissance urbaine.

L’EAMAU est :

  • pôle d’excellence régional de l’Agence Universitaire de la Francophonie depuis 2004
  • partenaire de l’Union Internationale des Architectes (UIA) et de l’Union Africaine des Architectes depuis 2005
  • centre d’excellence régional de l’UEMOA depuis 2006
  • membre de l’Association pour la Promotion de l’Enseignement et de la Recherche en Aménagement et en Urbanisme (APERAU) depuis 2007

Pays Membres

A ce jour, le service de l’EAMAU en formation, recherche et expertise urbaine s’étend sur 14 pays d’Afrique francophone au Sud du Sahara.

Pour l’Afrique de l’Ouest
BENIN, BURKINA FASO, COTE D’IVOIRE, GUINEE BISSAU, MALI, NIGER, SENEGAL, TOGO

Pour l’Afrique Centrale
CAMEROUN, CENTRAFRIQUE, CONGO, GABON, GUINEE EQUATORIALE, TCHAD.

 

Pour en savoir plus: http://www.eamau.org/

Université Senghor – Université Internationale de langue française (Alexandrie, Egypt)

L’Université Senghor, Opérateur direct de la Francophonie, offre, depuis maintenant plus de 20 ans, des formations pluridisciplinaires et pluri-thématiques consacrées au développement durable dans un contexte de mondialisation. Elle a pour vocation de former et de perfectionner des cadres de haut niveau des secteurs public et privé et d’orienter leurs aptitudes vers l’exercice des responsabilités dans certains domaines prioritaires pour le développement.
L’Université Senghor, université francophone internationale à finalité professionnelle, œuvrant au service du développement africain, n’en est pas moins ouverte à tous les francophones qu’elle prépare aux métiers du développement dans la ligne des Sommets de la Francophonie qui se sont tenus à Ouagadougou en 2004, à Bucarest en 2006, à Québec en 2008, à Montreux en 2010, à Kinshasa en 2014. Elle pilote des projets en matière de développement à travers les travaux des ses étudiants, tissant notamment un réseau de compétences et d’expertises au moyen de la professionnalisation de ses auditeurs, de formations continues et à distance.